Livet på Gården

Livet på Gården



Der er noget helt særligt ved livet på vores gård. Mange mærker det allerede, når man drejer ind ad vores grusvej og ankommer på gårdspladsen. Her er luften klarere, lydene tydeligere, og tempoet lidt langsommere – på den gode måde. Equifree er ikke bare vores gård, men et levende fællesskab, hvor mennesker og dyr kan mødes med respekt, ro og nysgerrighed.

Om morgenen, når alle er vågnet, og vi kommer ind i stalden, hører vi de mange lyde af marsvinene. ‘Mad, mad, mad', skriger de. Volvo, Lars’ kat ligger i høet og er ligeglad. UPS går rundt og prøver at få øje på mus. 

Dagen starter med at vores fjordhest Peer skal have sin morgenmad. Hans tænder er efter 30 år så nedslidte, at han ikke længere rigtig kan spise hø. 

Hønsene skal få lov til at komme ud; vi lukker hønsehuset om aftenen, så Mikkel Ræv ikke kan få en gratis natmad. 

I løbet af dagen får de forskellige dyr deres mad. Nogle gange er der børn fra ‘skolen på gården’ som hjælper med at give grisene Sir Francis Bacon og Lady Kayley, kaninerne Flappie, Stamper og Nightwing, hønsene og marsvinene. Nogle gange er der en praktikant, men tit hygger vi selv med det. 

Hestene på marken skal have hø og mineraler. Mest er det Léon som kører ud med traktoren. Så snart man starter traktoren, hører man vrinsker fra marken. Hestene ved, hvad det brumme betyder, og bange for traktoren er de i hvert fald ikke. Léon bruger hornet, og stadig går de stille og roligt foran traktoren. Vi er tålmodige, husker at det er deres hjem, hvor vi kører rundt. 

På vores gård handler arbejdet med hestene ikke om at styre, men om at samarbejde. Det er et sted, hvor man lærer at lytte – ikke kun til hestene eller de andre dyr, men også til sig selv. Hestene spejler dit humør, din energi og din tilstedeværelse, og de giver noget tilbage, som er svært at beskrive, men for os, umuligt at undvære. Mange, der kommer her, fortæller, at de finder en ro, de ikke vidste, de savnede. Det er noget helt særligt, når man bare står og mærker en varm hestemule mod sin hånd.

Equifree er et sted hvor vi arbejder på at alle kan være eller finde sig selv. Et sted hvor det kan være trygt, et sted hvor man ikke behøver at være ‘på vagt', et sted hvor man kan få en pause fra presset og ‘livet’. 

Om aftenen, når de sidste ryttere er kørt, når vi har igen lukket for hønsehuset, vi har sagt godnat til hestene, lyttet til de sidste marsvin-skrig og slukket for lyset i stalden, kan vi sætte os ned, trætte, men tilfreds da det igen har været en dag fyldt med glæde. Det er et privilegium at kunne give et frirum til så mange. 

Equifree er mere end heste, mere end rutiner og daglige gøremål. Det er et fristed, et åndehul og et hjem for alle, der søger en dybere forbindelse til sig selv og dyrene.


Vi er taknemmelig for det fællesskab, vi, med alle jeres hjælp, har kunne skabe på gården. 



‘Skolen På Gården’, hvordan dyrene kan hjælpe elever med ufrivilligt skolefravær.


‘Skolen På Gården’, hvordan dyrene kan hjælpe elever med ufrivilligt skolefravær.

Man hører det lige pt over det hele: snak om børn med ufrivilligt skolefravær. Især siden DR’s dokumentar ‘ skolens tabte børn’ har man kunne læse og høre det overalt i medierne.
Mange børn oplever perioder med ufrivilligt skolefravær, og nogle af de børn vil vi gerne hjælpe ved os på ‘Skolen På Gården’. 

Ufrivilligt skolefravær er et stort problem, det koster samfundet meget, og det koster børnene det går udover endnu mere. Børnene kæmper med deres selvværd og selvtillid. De mangler fællesskab og føler sig helt forkert. 

Det er afgørende, at disse børn får hjælp, som er tilpasset deres behov. At der bliver fundet en individuel løsning til hvert barn. 

‘Skolen På Gården’ tilbyder en løsning for nogle af disse elever. Der er mange dyr, ro, natur, friluft og plads til kreativitet. 

Men hvad er der det kan for disse børn? Hvorfor kan dyr hjælpe? Hvad sker der, når børn er sammen med dyr?


Hvorfor er ‘Skolen På Gården’ relevant?

Der er nogle centrale pointer som:


  • Dyr har en rolig, ikke dømmende tilstedeværelse, for børn i mistrivsel, lavt selvværd og selvtillid er det ofte nemmere at omgås nogen eller noget der ikke stiller krav på præstationer, eller ‘rigtige’ svar


  • På gården oplever børnene sanselig og kropslig kontakt (røre, kæle, fodre, gå tur med). Sansestimulering og kropslig aktivitet øger for mange børn trivsel, selvværd og engagement.


  •  ‘Arbejdet’ på gården giver mening. Fodring, pasning af dyr, samarbejde om praktiske opgaver, styrker selvværd og selvtillid. Oplevelsen af at kunne betyde noget, og at kunne klare noget, er vigtige motivationer for at deltage i læringssituationer, for at give skole mening for eleven. Når en elev ikke har følelsen af at kunne og at betyde noget, ville læring ikke give mening.  


  • Dyr kan fungere som bro mellem samtalepartner. Børn i mistrivsel har tit også svært med at have tillid til andre omkring sig. At blive og/eller være en del af fællesskabet kan være vanskeligt. Dyr kan være et slags mellemled.  


  • ‘Skolen På Gården’ tilbyder et alternativt læringsmiljø. Et sted som ikke er en almindelig skole, mindre formelt og med større variation, så eleven kan genfinde glæde ved at lære, og på den måde genopbygge relationen til læring. Troen på sig selv giver motivationen til at komme videre.


Disse punkter er ikke noget vi bare har oplevet eller har fundet på. De bliver bekræftet af forskningen. Ikke meget forskning handler lige præcis om ufrivilligt skolefravær, og en skole på en gård, men der er en del forskning omkring ‘animal assisted services, or therapies.’


Forskning: dyr, børn og trivsel/indlæring


En metaanalyse om dyr-assisterede tilbud for børn med autisme viser på små men tydelige effekter i deres sociale interaktioner og kommunikation. Selvom det i dette studie ikke direkte handler om ufrivilligt skolefravær, viser det  at dyr kan understøtte og øve unge i social deltagelse og kommunikation, som kan være udfordringer for disse unge i deres skolegang. 

 (Animal-Assisted Interventions for School-Aged Children with Autism Spectrum Disorder: A Meta-Analysis - PubMed )


Et andet studie viste at unge med psykiatriske udfordringer, som havde mulighed for terapi med dyr, fik øget deres deltagelse i skolen (The use of Animal-Assisted Therapy in adolescents with acute mental disorders: A randomized controlled study - PubMed) , andre viste positive resultater med børn med generaliseret angst, social fobi mm. (Assessing the effectiveness of animal-assisted therapy on alleviation of anxiety in pre-school children: A randomized controlled trial - PubMed

En undersøgelse blandt voksne med psykiatriske udfordringer, hvor de er sammen med dyr på en gård, viser en tydelig forbedring i selvværd, selv regulering og mestringsevner. (Animal-assisted therapy with farm animals for persons with psychiatric disorders: effects on self-efficacy, coping ability and quality of life, a randomized controlled trial) .

Der er flere studier i gang, fx et studie i Sverige hvor de undersøger effekter af servicehunde på børn med et højt fravær percentage. 


Der er en del undersøgelser som støtter, at dyr og alternative læringsmiljøer kan understøtte børn med indlæringsvanskeligheder, og udfordringer som ufrivilligt skolefravær. Det kan hjælpe dem med deres sociale, emotionelle og læringsmæssige udfordringer. 

Hvordan implementerer vi disse studier i hverdagen på ‘Skolen På Gården’?

Vi starter med: 

1. Tryg start og relationstilgang

Når børn udvikler ufrivilligt skolefravær, eller ikke trives i skolen, er det ofte fordi de føler sig ikke den del af fællesskabet. Der er mange med angst, føler sig isoleret, og ikke hørt af de voksne. Klassen er ofte urolig og uforudsigelig. På Skolen På Gården arbejder vi på at skabe et mindre formelt og mere trygt miljø. Elever møder de voksne under rolige forhold, hvor der er tid og mulighed for at opbygge en relation uden pres. Dyrene kan hjælpe med at skabe relationer og tryghed. Forskningen viser at dyr kan forbedre engagementet og reducere elevernes impuls for at trække sig.  (Effects of classroom animal-assisted activities on social functioning in children with autism spectrum disorder - PubMed

2. Sanselig og kropslig aktivitet og ansvar. 

På gården er der dyr der kan fodres, plejes, der er stalde som skal passes, man kan strigle, dufte og mærke dyr på alle mulige måder. Konkrete opgaver, som giver øjeblikkeligt resultater som styrker elevernes selvværd og selvtillid. De mestrer en opgave, hvor dyrenes respons er umiddelbar. Opgaverne er derfor meget meningsfulde og direkte, og det stimulerer motivationen. 

3. Alternativ læring og tilknytning til skole

‘Skolen På Gården’ kan komme til at fungere som en bro til skolen. Vi kan kombinere praktiske opgaver med læringselementer. For børn med ufrivilligt skolefravær kan det være at de finder ud af at læring kan foregå på forskellige måder. Alternative læringsmiljøer øger ofte motivationen.

4. Fællesskab 

Håbet er at ‘Skolen På Gården’ kommer til at have mulighed for mindre elevgrupper, så der kan opstå et fællesskab. Et fællesskab som ikke kun drejer om dyr og læring men også ligesindede mht udfordringer, oplevelser og erfaringer. Det gælder ikke kun eleverne, men også deres forældre. Dyr, opgaverne som følger med dyrehold, og roen på gården er noget som binder sammen. Forskning viser også at opgaverne som har med dyr at gøre øger social tilgang og mindsker at børn trækker sig mindre tilbage.


5. Fra ‘Skolen På Gården’ til skolen

‘Skolen På Gården’ kan være et første skridt tilbage til trivsel. Gården kan være med til at give elever en fornemmelse af at ‘de godt kan’. Det kan lykkes for dem at komme af sted, møde andre voksne og lære noget nyt, uden at være presset i en skole, de ikke trives med. De kan få motivationen og tilliden tilbage. ‘Skolen På Gården’ er et fleksibel tilbud, som tilpasses til den enkelte elevs behov, udfordringer og mål.


Et tilbud for børn med ufrivilligt skolefravær

Når vi taler om børn med ufrivilligt skolefravær, er det meget vigtigt at være bevidst om at det ikke handler om børn som ikke ‘har lyst’ til at komme i skole. Det handler ikke om børn som ‘ikke vil’ i skolen. Det handler ikke om ‘pisse dårlige' opdragede børn. Det handler om børn som ikke KAN komme i skole. Der kan være mange forskellige grunde til at disse børn ikke kan komme i skole, men grundlinjen er, at det er for dem ikke muligt at komme i skole. De bliver syge af det. 

‘Skolen På Gården’ kan tilbyde et tilværelse uden de store udfordringer en almindelig skole har (og det er inklusiv specialklasser og specialskoler). 


  • Elever opfatter gården som mere frivillig og sjov, de føler mindre pres og færre krav. 

  • Elever er nemmere motiveret, at være sammen med dyrene virker for eleverne mere meningsfuld, direkte. 

  • Vi kan være brobyggere, når man kan komme på ‘Skolen På Gården', kan det derefter være nemmere at komme tilbage til skolens daglige rutiner.

  • Aktiviteter på gården styrker selvtillid og kompetencer. Gården giver mulighed for konkrete succesoplevelser, som giver eleverne en fornemmelse af at have værdi. Det kan øge modet til at vende tilbage til skole. 

  • Trygge rammer. Vi gør alt hvad vi kan for at sørge for at rammerne på ‘Skolen På Gården’ er trygge, uden de store krav, og afstemt på de enkelte elever. Dyrene på gården hjælper med at give eleverne et sted hvor de kan være uden at blive dømt. Dyr dømmer ikke, de tager en, lige præcis som man er. 

  • Individuelle og fleksible rammer. Hvert forløb bliver tilpasset til den enkeltes elevs behov. 


‘Skolen På Gården arbejder på at give børn i mistrivsel i skolen et sted at være, et sted hvor de kan ‘øve sig’ i at være sammen med en anden voksen end forældrene og tætte omsorgspersoner. De kan opleve at de har en værdi, at det hvad de kan er godt, og at de også kan lære.  Hvad vi arbejder på er ikke noget vi ‘bare’ har trukket ud af vores høje hat, det er en evidensbaseret tilgang. Forskning viser, at et alternativt læringsmiljø som ‘Skolen På Gården’ tilbyder, som giver elever sanselige, kropslige aktiviteter, ansvar, relationer med dyr og voksne, færre udfordringer og større muligheder for deltagelse, at styrke motivationen og selvtillid, og forbedre trivsel og engagement.

Skolen På Gården

Skolen på Gården


Skole på Gården er noget jeg virkelig brænder for. Jeg vil gerne hjælpe så mange børn som muligt med vores erfaringer, oplevelser og vores dyr.  Derfor vil jeg gerne holde jer opdateret om hvad der sker på skolen gennem denne blog. Jeg vil skrive om erfaringer, oplevelser og tips jeg har med hensyn til at have med børn i ufrivilligt skolefravær at gøre. 


Det er vel oplagt at det første blog handler om mig. Og jeg starter helt fra bunden. Mange af læserne kender mig, men for dem som ikke kender mig…..


Jeg er Machteld, som er et hollandsk navn, da jeg er født og opvokset i Holland. I 2003 flyttede jeg med mandLéon, og min 9 måneder gamle datter til Sønderjylland. 


I 2005 flyttede vi til Gråsten, og der bor vi stadig. I 2011 startede vi en lille rideskole, Equifree. Helt fra begyndelsen havde vi fokus på, at det var et rart sted at være, både for hestene og vores andre dyr, men også for de ryttere, der kom og red. Der er højt til loftet, og ikke fyldt med krav, andet end at man skal være ordentlig med hinanden og dyrene. Òg at man rydder op efter sig!


Imens blev også vores børn (en var blevet til tre) større, og det gik ikke helt uden udfordringer. Det viste sig, at de alle tre har nogle udfordringer. De er alle tre ordblinde, og har diagnoser inden for autisme/ADD/ADHD, ligesom Léon, min mand, har ADHD. 


I 2019 oplevede vi for første gang, hvad det virkelig betyder at have et barn i mistrivsel og ufrivilligt skolefravær, da vores mindste (dengang i 5. klasse) havde det tiltagende svært, og en dag tæt på Påske ikke kunne mere. 


I en senere blog vil jeg gå mere ind i det.


I hvert fald var det for mig en anledning til at søge nye veje. Hvordan kunne jeg hjælpe mit barn?


Dyrene, heste hjalp. Roen, nærværet og nedsatte krav hjalp også. Hvordan kunne jeg give flere børn den samme oplevelse?


Derfor besluttede jeg at tage på seminariet! I 2020 startede jeg på den digitale læreruddannelse, og i januar 2024 blev jeg færdiguddannet. 

Hele forløbet har jeg haft fokus på specialpædagogik, på ordblindhedsproblematikken, på elever som ikke passer ind i det almindelige skoleliv. 

For min bachelor interviewede jeg en del elever, forældre og professionelle om deres erfaringer med ufrivilligt skolefravær og deres ideer til løsninger. 

Her lærte jeg at det ikke kun er min datter som havde udfordringer, jeg var ikke den eneste, og mange af de børn som knokler med det samme har de samme oplevelser. 


Jeg er nu uddannet lærer, designer, og veterinærsygeplejerske, uddannelser i mange forskellige retninger, men som allesammen betyder noget for den måde vi er på på Equifree. 

Siden dengang vores ældste fik autisme diagnosen som 9-årige, har jeg været på kurser, set dokumentarer, og læst omkring autisme, ADHD/ADD og lignede diagnoser, både beretninger fra pårørende og faglitteratur. Jeg kan godt kalde mig ekspert på området. 


Jeg arbejder nu, ved siden af rideskolen også på en digital skole. Her møder jeg igen en del elever som har det svært. Elever som har lavt selvværd, ingen tro på sig selv, med til tiden voldsomme reaktioner til krav. 

At opbygge en relation med disse elever er det vigtigste punkt, men ikke det nemmeste. Når man arbejder på hver sin side af computeren, og eleven har det svært med både at tale, og at have kamera tændt, kræver det en del udholdenhed og kreativitet af lærere. Men det lykkes! Og det er lige præcis det jeg brænder for. 


I august 2025 startede jeg så endelig op med ‘Skolen På Gården’. Det som var grunden til at jeg startede på seminariet. Jeg er super glad og stolt af at kunne sige velkommen til de første elever. 


Dyrene kan noget, Equifree kan noget, og forhåbentlig kan denne blog også noget, og kan den hjælpe flere med råd, tips, og hvis ikke andet med at vise forståelse for hvor ensom og svært det er at stå med et barn i mistrivsel og ufrivilligt skolefravær.